A-B-ikäisten SM-finaalien 2024-2025 järjestäjähaku – B-poikien hakuaikaa jatkettu

SM-finaaliturnausten järjestämistä voi hakea HAKEMUSLOMAKKEELLA. Lisätietoja antaa Jari Lankinen (yleiset järjestelyt) 040-131 2454 tai jari.lankinen@lentopalloliitto.fi.

Hakuaika päättyy B-poikien ja A-ikäisten osalta 17.2.2025. B-tyttöjen hakuaika päättyi 10.2.

B-ikäisten finaalit pelataan 26.-27.4.2025 ja A-ikäisten 3.-4.5.2025. Kaikki finaalit ovat kaksipäiväisiä turnauksia, perjantai-illalle on mahdollisuus varata harjoitteluaika. B-tyttöjen lopputurnaukset pelataan kahdellatoista (12), A-ikäisten ja B-poikien kahdeksalla (8) joukkueella. C-ikäisten finaalit pelataan Kuortaneen Urheiluopistolla 5.-6.4.2025.

SM-lopputurnauspaikoista päättää lentopalloliiton kilpailuryhmä. Hakemukset käsitellään kokonaisuus huomioiden. Tärkeimmät kriteerit ovat:

  • Riittävät saliolosuhteet (SM-lopputurnauksissa 24 x 12 x 6m)
  • A-ikäisissä ja B-pojissa pelataan kahdella pelikentällä ja suositellaan, että kenttien etäisyys toisistaan olisi korkeintaan 10 km.
  • B-tytöissa pelataan vähintään kolmella pelikentällä ja suositellaan, että kenttien etäisyys toisistaan olisi korkeintaan 3 km.
  • SM-lopputurnauksissa edellä mainittujen asioiden lisäksi kiinnitetään huomiota myös salien katsomokapasiteettiin (vähintään 150 istumapaikkaa loppuottelussa)
  • Joukkue on selviytynyt SM-välierävaiheeseen.

Hakijoista valitaan järjestäjiksi joukkueet, jotka ovat vahvoja ehdokkaita finaaleihin.

1. KENTÄT
2. OTTELUOHJELMAT JA TULOSPALVELU
3. TUOMARIT
4. TILASTOINTI
5. KISASIVUT
6. VALOKUVAUS JA VIDEOINTI
7. PALKINNOT
8. TEKNINEN PALAVERI
9. RUOKAILU
10. MAJOITUS
11. YLEISILME
12. TIEDOTUS
13. AVAJAISET
14. PÄÄTTÄJÄISET
15. JÄRJESTELYORGANISAATIO

1. KENTÄT

B-tytöissä otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 32 kpl. Näistä 20 ottelua pelataan lauantaina. SM-lopputurnaus pelataan vähintään kolmella kentällä. Kolmella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin 09:00-21:00. Sunnuntaina pelataan loput 12 ottelua noin klo 09:00-17:00 siten, että kultaottelun aikana ei pelata muita otteluita. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1 h 15 min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30 min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 12 x 6 m (pituus x leveys x korkeus). Turnaus voidaan pelata myös neljällä kentällä. Tällöin turnaukseen tarvittava aika on luonnollisesti pienempi. Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.

A-tytöissä sekä A- ja B-pojissa otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 20 kpl. Näistä 12 ottelua pelataan lauantaina ja loput 8 sunnuntaina. Turnaukset pelataan vähintään kahdella kentällä. Kahdella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin klo 09:00-19:00 ja sunnuntaina noin klo 9:00-16:00. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1 h 15 min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30 min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 12 x 6 m (pituus x leveys x korkeus). Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.

Turnauspaikasta on hyvä tehdä alustava varaus etukäteen hakuprosessin yhteydessä, jotta saliongelmilta vältytään siinä vaiheessa, kun turnaus tulee järjestettäväksi. Muita huomioon otettavia asioita:

  • Perjantain harjoitusvuoroille saliaikaa n. 45-60min/joukkue
  • Joukkueiden nimikyltit näkyviin aina otteluiden ajaksi sekä avajaismarssissa
  • Pistetaulut
  • Tuomaritelineet
  • Kirjureiden sijainti
  • Ensiavun sijainti / päivystys

2. OTTELUOHJELMAT JA TULOSPALVELU

Otteluohjelmat tehdään liiton toimesta ja tulospalvelu hoidetaan liiton toimittamalla palvelulla (Torneopal). Mobiilipöytäkirjan kautta tulokset päivittyvät livenä tulospalveluun.

3. TUOMARIT

Järjestäjä vastaa turnauksen tuomarien hankinnasta yhdessä alueen tuomarinimeäjän kanssa. Järjestävä seura vastaa tuomareiden kustannuksista. Tuomarit kirjaavat omilla tunnuksilla kustannuksensa Torneopaliin, josta ne edelleen Liiton asiatarkastamana siirretään kirjanpitotoimiston maksatukseen. Liitto laskuttaa järjestäjää toteutuneiden tuomarikustannusten mukaisesti. Tuomarivaatimukset ovat sarjamääräyksissä mainitut:

  • A-ikäiset
  • Alkusarjan ottelut sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 1 kpl II-tason tuomari ja 2 kpl rajatuomareita
  • Välierät (sijat 1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2 kpl rajatuomareita
  • B-ikäiset
  • Alkusarjan ottelut, neljännes- ja puolivälierät sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 sekä 9-12 1 kpl III-tason tuomari ja 2 kpl rajatuomareita
  • Välierät (sijat 1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2 kpl rajatuomareita

4. TILASTOINTI

Tilastointi tehdään Torneopalin mobiilipöytäkirjalla kirjureiden toimesta. Suositus on, että kirjureita on kaksi. Tilastot ovat nähtävissä livenä Torneopalin tulospalvelussa.

5. KISASIVUT

Junnulentis -sivuille tehdään liiton toimesta perussivut, turnauksen järjestävä seura tekee varsinaiset kisasivut, jossa tulee olla kerrottuna turnauksen aikataulu, majoitus- ja ruokailutiedot ja vastuuhenkilöt sekä joukkue-esittelyt. Joukkue-esittelyt joukkuekuvan kanssa jokainen joukkue toimittaa erikseen järjestäjälle. Järjestävä seura voi halutessaan tulostaa oman turnausohjelman tai -lehden.

6. VALOKUVAUS JA VIDEOINTI

Järjestävän seuran tulee järjestää valokuvaus turnauksen ajaksi. Valokuvat julkaistaan osoitteessa lentopalloliitto.kuvat.fi/kuvat, ohjeet kuvien lähettämiseen toimitetaan turnauksen järjestäjälle. Livekuvaa tulee lähettää koko turnauksen ajan kaikilta kentiltä Solidsportin kautta. Mitaliottelut tulee myös videoida järjestäjän toimesta yhdellä videokameralla kentän päädystä myöhempää julkaisua varten.

7. PALKINNOT

Sarjojen kolme parasta joukkuetta palkitaan liiton SM-mitalilla (15 kpl/joukkue). Lisäksi lentopalloliitto palkitsee All Stars pelaajat kunniakirjalla (A-, B- ja C-ikäisissä 7 kpl).

8. TEKNINEN PALAVERI

Tekninen palaveri järjestetään vähintään 90 min ennen turnauksen alkua. Palaveria johtaa turnausvastaava yhdessä turnauksen valvojan kanssa. Liitto nimeää kuhunkin lopputurnaukseen turnausvalvojan. Palaverissa käydään läpi turnauksen ohjelma ja mahdolliset muutokset teknisen palaverin lomakkeen mukaan. Palaverissa nimetään myös turnauksen jury. Joukkueet ovat velvollisia syöttämään finaalirosterinsa Torneopaliin 48 tuntia ennen teknistä palaveria, josta samalla turvausvastaava tarkistaa pelipassien ja edustusoikeuksien voimassaolon. Turnausvastaava toimii myös otteluiden tuomareiden tukena.

9. RUOKAILU

Järjestävän seuran tulee joko järjestää ruokailu pelipaikan läheisyyteen tai sopia turnauksen ruokailu ulkopuolisen tahon kanssa. Tästä tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.

10. MAJOITUS

Järjestävän seuran tulee neuvotella paikallisten majoituspaikkojen kanssa mahdollisista ryhmä- ja tapahtuma-alennuksista. Majoitusvaihtoehdoista tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.

11. YLEISILME

Pelipaikan ulkopuolelle tulee laittaa lippu salkoon. Salin sisälle voi laittaa banderolleja sekä järjestävän seuran omaa somistusmateriaalia. Turnauksessa tulee olla kuuluttaja, joka hoitaa otteluiden kuulutukset sekä otteluiden välisen musiikin soittamisen.

12. TIEDOTUS

Tiedottaminen on tärkeässä roolissa turnauksen onnistumiseksi. Tiedottamiseen kuuluu:

  • Tiedote paikalliselle lehdistölle
  • Hyvät ja näyttävät opasteet pelipaikoille
  • Tulospalvelu turnauksen ajaksi yleisölle, tiedotusvälineille sekä joukkueille
  • Omat verkkosivut esim. seuran omille sivuille
  • Valokuvaus ja videointi

13. AVAJAISET

Osallistuvia joukkueita tulee informoida avajaisten järjestelyistä ennen tapahtumaa.

  • Avajaismarssi
  • Lippujen käyttö, Suomen lippu
  • Puheet; isäntäseuran edustaja, kunnan/kaupunginedustajat, liiton edustajat
  • Kansallislaulu

14. PÄÄTTÄJÄISET

Järjestelyt avajaisten tapaan:

  • Palkintojen jako
  • Parhaiden pelaajien palkitseminen
  • Muut muistamiset
  • Päätöspuheet; isäntäseura, kunnan/kaupungin edustajat, liiton edustajat

15. JÄRJESTELYORGANISAATIO

Toimivan lopputurnauksen saamiseksi seurassa tulee miettiä turnauksen eri osa-alueista vastaavat/huolehtivat ihmiset. Hakemuksessa tulee olla mukana alustavat henkilöt seuraaviin tehtäviin:

  • Turnausvastaava
  • Tiedottaminen, nettisivut
  • Ruokailu
  • Majoitus
  • Kentät, saliolosuhteet
  • Kuuluttaminen, musiikki
  • Tuomarit, kirjurit
  • Tulospalvelu
  • Livelähetykset/Videointi/Valokuvat
  • Buffetti
  • Ensiapu

Kategoriat: 2024-2025, A-pojat, A-pojat SM-finaalit, A-tytöt, A-tytöt SM-finaalit, B-pojat, B-pojat SM-finaalit, B-tytöt, B-tytöt SM-finaalit, Ei kategoriaa, SM-finaalit

Tilaa

Uusimmat jutut RSS:llä