A- ja B-ikäisten SM-finaaliturnausten järjestämistä voi nyt lähteä hakemaan. Haku tapahtuu vapaamuotoisella sähköisellä hakemuksella ja se lähetetään sähköpostilla osoitteeseen junnulentis@lentopalloliitto.fi. Hakemus tulee toimittaa kaikkiin sarjoihin maanantaina 18.3.2013 mennessä.
A-ikäisten SM-finaalit pidetään 4.-5.5.2013 ja B-ikäisten viikkoa aikaisemmin 27.-28.4.2013. C-ikäisten SM-finaalit järjestetään Kuortaneella 20.-21.4.2013. Kaikki finaalit ovat kaksipäiväisiä 12-joukkueen turnauksia.
Myönnettäessä turnausjärjestelyjä A- ja B-ikäisten lopputurnauksiin nuorten sarjajaos noudattaa seuraavia kriteerejä tässä järjestyksessä:
- Selviytyminen kyseiseen turnausvaiheeseen
- Riittävät saliolosuhteet
- Lopputurnauksissa edellä mainittujen asioiden lisäksi kiinnitetään huomiota myös salien katsomokapasiteettiin
- Kokonaistaloudelliset matkakustannukset
1. KENTÄT
Otteluita pelataan yhteensä kahden päivän aikana 32 kpl. Näistä 20 ottelua pelataan lauantaina ja jos pelataan kolmella kentällä kenttätarve lämmittelyjen kanssa on noin 10:00-21:00. Sunnuntaina pelataan loput 12 ottelua noin 09:00-17:00 siten, että kultaottelun aikana ei pelata muita otteluita. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1h15min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä riittävä lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kenttien minimikoko on 24 x 14 x 7m (pituus x leveys x korkeus). Turnaus voidaan pelata myös neljällä kentällä. Tällöin turnaukseen tarvittava aika on luonnollisesti pienempi. Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.
Turnauspaikasta on hyvä tehdä alustava varaus etukäteen hakuprosessin yhteydessä, jotta saliongelmilta vältytään siinä vaiheessa, kun turnaus tulee järjestettäväksi. Muita huomioon otettavia asioita:
- Joukkueiden nimikyltit näkyviin aina otteluiden ajaksi sekä avajaismarssissa
- Pistetaulut
- Tuomaritelineet
- Kirjureiden sijainti
- Ensiavun sijainti / päivystys
2. OTTELUOHJELMAT JA TULOSPALVELU
Otteluohjelmat tehdään liiton toimesta ja tulospalvelu hoidetaan liiton toimittamalla palvelulla. Tulokset päivitetään järjestäjän toimesta turnaukseen luotuun tulospalveluun heti kunkin ottelun jälkeen. Tulokset ja sarjatilanteet on mahdollista upottaa myös seuran omille nettisivuille Junnulentis.fi lisäksi. Turnauksen edetessä ko. tulospalvelusta tulee tulostaa tulokset ja sarjatilanteet turnauspaikan näkyvälle paikalle joukkueiden käyttöön.
3. TUOMARIT
Järjestäjä vastaa turnauksen tuomarien hankinnasta yhdessä alueen tuomarinimeäjän kanssa. Järjestävä seura vastaa myös tuomareiden kustannuksista. Tuomarivaatimukset ovat sarjamääräyksissä mainitut:
- A-ikäiset
- Alkuottelut 1kpl II-tason tuomari ja 2kpl rajatuomareita
- Puolivälierät, välierät ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2kpl rajatuomareita
- B-ikäiset
- Alkuottelut 1kpl III-tason tuomari ja 2kpl rajatuomareita
- Puolivälierät, välierät ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2kpl rajatuomareita
4. TILASTOINTI
Tilastointi tehdään käsin sitä varten luodulla pohjalla (A-pojissa käytetty malli) . Tilastointi on yksinkertaista plus/miinus tilastointia eli jokaisesta pallorallista tilastoidaan vain viimeinen pallo. Turnauksen ottelut tilastoidaan pelaavien joukkueiden toimesta. Järjestävä seura hoitaa tilastojen lähettämisen skannattuna sähköpostilla päivän päätteeksi osoitteeseen junnulentis@lentopalloliitto.fi. Tilastot ovat nähtävissä päivän päätteeksi Junnulentis sivuilla. Liitto huolehtii tilastojen jatkokäsittelystä.
5. KISASIVUT
Kisasivut tehdään Junnulentis -sivuille (perustyö tehdään liiton toimesta) mihin jutut yms. toimitetaan julkaistavaksi. Turnauksen järjestävä seura on hyvin näkyvissä sivuilla. Seura voi luonnollisesti pitää yllä myös omaa rinnakkaista sivustoa niin halutessaan. Joukkue-esittelyt joukkuekuvan kanssa jokainen joukkue toimittaa erikseen Junnulentikseen kisasivuille. Järjestävän seura voi halutessaan tulostaa oman turnausohjelman tai -lehden.
6. VALOKUVAUS JA VIDEOINTI
Seuran tulee järjestää valokuvaus turnauksen ajaksi. Valokuvat julkaistaan osoitteessa junnulentiskuvat.wordpress.com ja yhden päivän kuvat toimitetaan yhdellä sähköpostilla. Livekuvaa pyritään lähettämään koko turnauksen ajan yhdeltä kentältä esim. Bambuserin kautta ja eteenkin pronssi- ja kultaottelut. Mitaliottelut tulee myös videoida järjestäjän toimesta yhdellä videokameralla kentän päädystä myöhempää julkaisua varten. Ohjeet valokuvien lähettämisestä ja Bambuserin käytöstä toimitetaan erikseen.
7. PALKINNOT
Kummankin sarjan kolme parasta joukkuetta palkitaan liiton SM-mitalilla (14 kpl/joukkue). Lisäksi lentopalloliitto palkitsee All Stars pelaajat (A- ja B-ikäisissä 7 kpl, C-ikäisissä 6kpl) joukkueiden valmentajien valintojen mukaan. Valintakuponki toimitetaan järjestäjälle liiton toimesta sähköisessä muodossa.
8. TEKNINEN PALAVERI
Tekninen palaveri järjestetään vähintään 30 min ennen turnauksen alkua. Palaveria johtaa turnausvastaava yhdessä turnauksen valvojan kanssa. Liitto nimeää kuhunkin lopputurnaukseen turnausvalvojan. Palaverissa käydään läpi turnauksen ohjelma ja mahdolliset muutokset teknisen palaverin lomakkeen mukaan. Palaverissa nimetään myös turnauksen jury, tarkastetaan pelaajalisenssit ja suoritetaan vierasjoukkueiden kanssa matkakulujen tasaus. Turnausvastaava toimii myös otteluiden tuomareiden tukena.
9. RUOKAILU
Järjestävän seuran tulee joko järjestää ruokailu pelipaikan läheisyyteen tai sopia turnauksen ruokailu ulkopuolisen tahon kanssa. Tästä tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.
10. MAJOITUS
Järjestävän seuran tulee neuvotella paikallisten majoituspaikkojen kanssa mahdollisista ryhmä- ja tapahtuma-alennuksista. Majoitusvaihtoehdoista tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.
11. YLEISILME
Pelipaikan ulkopuolelle lippu salkoon. Salin sisälle banderolleja sekä järjestävän seuran omaa somistusmateriaalia. Kuuluttaja, joka hoitaa otteluiden kuulutukset sekä otteluiden välisen musiikin soittamisen.
12. TIEDOTUS
Tiedottaminen on tärkeässä roolissa turnauksen onnistumiseksi. Tiedottamiseen kuuluu:
- Tiedote paikalliselle lehdistölle
- Hyvät ja näyttävät opasteet pelipaikoille
- Tulospalvelu turnauksen ajaksi yleisölle, tiedotusvälineille sekä joukkueille
- Lopputurnausten osalta tulee avata omat verkkosivut Junnulentis sivujen yhteyteen ja seuran omille sivuille
- Järjestäjä päivittää sivuja tulospalvelun osalta reaaliaikaisesti
- Valokuvaus ja videointi
13. AVAJAISET
Osallistuvia joukkueita tulee informoida avajaisten järjestelyistä ennen tapahtumaa.
- Avajaismarssi
- Lippujen käyttö, Suomen lippu
- Puheet; isäntäseuran edustaja, kunnan/kaupunginedustajat, liiton edustajat
14. PÄÄTTÄJÄISET
Järjestelyt avajaisten tapaan:
- Palkintojen jako
- Parhaiden pelaajien palkitseminen
- Muut muistamiset
- Päätöspuheet; isäntäseura, kunnan/kaupungin edustajat, liiton edustajat
15. JÄRJESTELYORGANISAATIO
Toimivan lopputurnauksen saamiseksi seurassa tulee miettiä turnauksen eri osa-alueista vastaavat/huolehtivat ihmiset. Hakemuksessa tulee olla mukana alustavat henkilöt seuraaviin tehtäviin:
- Turnausvastaava
- Tiedottaminen, nettisivut
- Ruokailu
- Majoitus
- Kentät, saliolosuhteet
- Kuuluttaminen, musiikki
- Tuomarit, kirjurit
- Tulospalvelu
- Buffetti
- Ensiapu
Vastaa