A- ja B-ikäisten SM-finaaliturnausten järjestämistä voi hakea HAKEMUSLOMAKKEELLA viimeistään lauantaina 27.2.2016. Lisätietoja antaa Teemu Niemelä 040-8236550 tai teemu.niemela@lentopalloliitto.fi.
A-ikäisten SM-finaalit pidetään 16.-17.4.2016 ja B-ikäisten 9.-10.4.2016. C-ikäisten SM-finaalit järjestetään Kuortaneella 23.-24.4.2016. Kaikki finaalit ovat kaksipäiväisiä turnauksia. A-ikäisten lopputurnaukset pelataan kahdeksalla (8) joukkueella ja B-ikäisten lopputurnaukset pelataan kahdellatoista (12) joukkueella.
A-B -ikäisten SM-lopputurnauspaikoista päättää nuorisoryhmä. Hakemukset käsitellään kokonaisuus huomioiden. Tärkeimmät kriteerit ovat:
- Riittävät saliolosuhteet (SM-lopputurnauksissa 24 x 14 x 7m) vähintään kolmella pelikentällä ja korkeintaan 2 km etäisyydellä toisistaan.
- SM-lopputurnauksissa edellä mainittujen asioiden lisäksi kiinnitetään huomiota myös salien katsomokapasiteettiin (vähintään 150 istumapaikkaa loppuottelussa)
- Joukkue on selviytynyt SM-välierävaiheeseen.
Turnauksia voivat hakea kaikki joukkueet, jotka ovat päässeet SM-välieriin. Nuorisoryhmä voi myöntää turnauksen myös sellaiselle SM-välieräjoukkueelle, joka ei ole vielä varmistanut SM-lopputurnauspaikkaa. Turnausisännyys varmistaa joukkueelle SM-lopputurnauspaikan. Lopputurnaukset pelataan kuitenkin joka tapauksessa A-ikäisissä kahdeksalla ja B-ikäisissä kahdellatoista joukkueella.
- KENTÄT
B-ikäisissä otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 32 kpl. Näistä 20 ottelua pelataan lauantaina. B-ikäisten SM-lopputurnaus pelataan vähintään kolmella kentällä. Kolmella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin 09:00-21:00. Sunnuntaina pelataan loput 12 ottelua noin klo 09:00-17:00 siten, että kultaottelun aikana ei pelata muita otteluita. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1h15min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 14 x 7m (pituus x leveys x korkeus). Turnaus voidaan pelata myös neljällä kentällä. Tällöin turnaukseen tarvittava aika on luonnollisesti pienempi. Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.
A-ikäisissä otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 20 kpl. Näistä 12 ottelua pelataan lauantaina ja loput 8 sunnuntaina. A-ikäisten turnaus pelataan vähintään kahdella kentällä. Kahdella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin klo 09:00-19:00 ja sunnuntaina noin klo 9:00-16:00. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1h15min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 14 x 7m (pituus x leveys x korkeus). Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.
Turnauspaikasta on hyvä tehdä alustava varaus etukäteen hakuprosessin yhteydessä, jotta saliongelmilta vältytään siinä vaiheessa, kun turnaus tulee järjestettäväksi. Muita huomioon otettavia asioita:
- Joukkueiden nimikyltit näkyviin aina otteluiden ajaksi sekä avajaismarssissa
- Pistetaulut
- Tuomaritelineet
- Kirjureiden sijainti
- Ensiavun sijainti / päivystys
- OTTELUOHJELMAT JA TULOSPALVELU
Otteluohjelmat tehdään liiton toimesta ja tulospalvelu hoidetaan liiton toimittamalla palvelulla (Torneopal). Tulokset päivitetään järjestäjän toimesta turnaukseen luotuun tulospalveluun heti kunkin ottelun jälkeen. Turnauksen edetessä ko. tulospalvelusta tulee tulostaa tulokset ja sarjatilanteet turnauspaikan näkyvälle paikalle joukkueiden käyttöön.
- TUOMARIT
Järjestäjä vastaa turnauksen tuomarien hankinnasta yhdessä alueen tuomarinimeäjän kanssa. Järjestävä seura vastaa myös tuomareiden kustannuksista. Tuomarivaatimukset ovat sarjamääräyksissä mainitut:
- A-ikäiset
- Alkusarjan ottelut sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 1kpl II-tason tuomari ja 2kpl rajatuomareita
- Välierät (1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2kpl rajatuomareita
- B-ikäiset
- Alkusarjan ottelut, neljännes- ja puolivälierät sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 sekä 9-12 1kpl III-tason tuomari ja 2kpl rajatuomareita
- Välierät (1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2kpl rajatuomareita
- TILASTOINTI
Tilastointi tehdään käsin sitä varten luodulla pohjalla. Tilastointi on yksinkertaista plus/miinus tilastointia eli jokaisesta pallorallista tilastoidaan vain viimeinen pallo. Turnauksen ottelut tilastoidaan pelaavien joukkueiden toimesta. Järjestävä seura hoitaa tilastojen lähettämisen päivän päätteeksi tai jokaisen ottelun jälkeen niin halutessaan. Tilastot ovat nähtävissä päivän päätteeksi Junnulentis sivuilla.
- KISASIVUT
Kisasivut tehdään Junnulentis -sivuille (perustyö tehdään liiton toimesta) mihin jutut yms. toimitetaan julkaistavaksi. Turnauksen järjestävä seura on hyvin näkyvissä sivuilla. Seura voi luonnollisesti pitää yllä myös omaa rinnakkaista sivustoa niin halutessaan. Joukkue-esittelyt joukkuekuvan kanssa jokainen joukkue toimittaa erikseen Junnulentikseen. Järjestävän seura voi halutessaan tulostaa oman turnausohjelman tai -lehden.
- VALOKUVAUS JA VIDEOINTI
Seuran tulee järjestää valokuvaus turnauksen ajaksi. Valokuvat julkaistaan osoitteessa junnulentiskuvat.wordpress.com ja yhden päivän kuvat toimitetaan yhdellä sähköpostilla. Livekuvaa pyritään lähettämään koko turnauksen ajan yhdeltä kentältä esim. Bambuserin, UStreamin tai YouTuben kautta ja eteenkin pronssi- ja kultaottelut. Mitaliottelut tulee myös videoida järjestäjän toimesta yhdellä videokameralla kentän päädystä myöhempää julkaisua varten. Ohjeet valokuvien lähettämisestä toimitetaan erikseen.
- PALKINNOT
Kummankin sarjan kolme parasta joukkuetta palkitaan liiton SM-mitalilla (16 kpl/joukkue). Lisäksi lentopalloliitto palkitsee All Stars pelaajat (A- ja B-ikäisissä 7 kpl, C-ikäisissä 6kpl) joukkueiden valmentajien valintojen mukaan. Valintakuponki toimitetaan järjestäjälle liiton toimesta sähköisessä muodossa.
- TEKNINEN PALAVERI
Tekninen palaveri järjestetään vähintään 90 min ennen turnauksen alkua. Palaveria johtaa turnausvastaava yhdessä turnauksen valvojan kanssa. Liitto nimeää kuhunkin lopputurnaukseen turnausvalvojan. Palaverissa käydään läpi turnauksen ohjelma ja mahdolliset muutokset teknisen palaverin lomakkeen mukaan. Palaverissa nimetään myös turnauksen jury, tarkastetaan pelaajalisenssit ja suoritetaan vierasjoukkueiden kanssa matkakulujen tasaus. Turnausvastaava toimii myös otteluiden tuomareiden tukena.
- RUOKAILU
Järjestävän seuran tulee joko järjestää ruokailu pelipaikan läheisyyteen tai sopia turnauksen ruokailu ulkopuolisen tahon kanssa. Tästä tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.
- MAJOITUS
Järjestävän seuran tulee neuvotella paikallisten majoituspaikkojen kanssa mahdollisista ryhmä- ja tapahtuma-alennuksista. Majoitusvaihtoehdoista tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.
- YLEISILME
Pelipaikan ulkopuolelle lippu salkoon. Salin sisälle banderolleja sekä järjestävän seuran omaa somistusmateriaalia. Kuuluttaja, joka hoitaa otteluiden kuulutukset sekä otteluiden välisen musiikin soittamisen.
- TIEDOTUS
Tiedottaminen on tärkeässä roolissa turnauksen onnistumiseksi. Tiedottamiseen kuuluu:
- Tiedote paikalliselle lehdistölle
- Hyvät ja näyttävät opasteet pelipaikoille
- Tulospalvelu turnauksen ajaksi yleisölle, tiedotusvälineille sekä joukkueille
- Lopputurnausten osalta tulee avata omat verkkosivut Junnulentis sivujen yhteyteen ja seuran omille sivuille
- Järjestäjä päivittää sivuja tulospalvelun osalta reaaliaikaisesti
- Valokuvaus ja videointi
- AVAJAISET
Osallistuvia joukkueita tulee informoida avajaisten järjestelyistä ennen tapahtumaa.
- Avajaismarssi
- Lippujen käyttö, Suomen lippu
- Puheet; isäntäseuran edustaja, kunnan/kaupunginedustajat, liiton edustajat
- PÄÄTTÄJÄISET
Järjestelyt avajaisten tapaan:
- Palkintojen jako
- Parhaiden pelaajien palkitseminen
- Muut muistamiset
- Päätöspuheet; isäntäseura, kunnan/kaupungin edustajat, liiton edustajat
- JÄRJESTELYORGANISAATIO
Toimivan lopputurnauksen saamiseksi seurassa tulee miettiä turnauksen eri osa-alueista vastaavat/huolehtivat ihmiset. Hakemuksessa tulee olla mukana alustavat henkilöt seuraaviin tehtäviin:
- Turnausvastaava
- Tiedottaminen, nettisivut
- Ruokailu
- Majoitus
- Kentät, saliolosuhteet
- Kuuluttaminen, musiikki
- Tuomarit, kirjurit
- Tulospalvelu
- Buffetti
- Ensiapu
- ALUSTAVA AIKATAULU
Vastaa