SM-finaalien 2017-2018 järjestäjähaku avattu

HAKUAIKA ON PÄÄTTYNYT

B-nuorten hakemukset tulee olla perillä perjantaina 16.2.2018 ja

A-nuorten hakemukset perjantaina 2.3.2018

A- ja B-ikäisten SM-finaaliturnausten järjestämistä voi hakea HAKEMUSLOMAKKEELLA.

Lisätietoja antaa Jari Lankinen (yleiset järjestelyt) 040-131 2454 tai jari.lankinen@lentopalloliitto.fi ja Aleksi Alkio (Appsit, valokuvaus/videointi) 044-5335580 tai alkio.aleksi@gmail.com.

A-poikien ja -tyttöjen SM-finaalit pidetään 5.-6.5.2018 ja B-tyttöjen 14.-15.4.2018, ja B-poikien 21.-22.4.2018. C-ikäisten SM-finaalit järjestetään Kuortaneella 7.-8.4.2018. Kaikki finaalit ovat kaksipäiväisiä turnauksia. A-ikäisten lopputurnaukset pelataan kahdeksalla (8) joukkueella ja B-C-ikäisten lopputurnaukset pelataan kahdellatoista (12) joukkueella.

A-B -ikäisten SM-lopputurnauspaikoista päättää nuorisoryhmä. Hakemukset käsitellään kokonaisuus huomioiden. Tärkeimmät kriteerit ovat:

  • Riittävät saliolosuhteet (SM-lopputurnauksissa 24 x 14 x 7m)
  • A-ikäisissä pelataan kahdella pelikentällä ja kenttien etäisyys toisistaan saa olla korkeintaan 10 km.
  • B-ikäisissä pelataan vähintään kolmella pelikentällä ja etäisyys toisistaan saa olla korkeintaan 3 km.
  • SM-lopputurnauksissa edellä mainittujen asioiden lisäksi kiinnitetään huomiota myös salien katsomokapasiteettiin (vähintään 150 istumapaikkaa loppuottelussa)
  • Joukkue on selviytynyt SM-välierävaiheeseen.

Turnauksia voivat hakea kaikki joukkueet, jotka ovat päässeet SM-välieriin. Nuorisoryhmä voi myöntää turnauksen myös sellaiselle SM-välieräjoukkueelle, joka ei ole vielä varmistanut SM-lopputurnauspaikkaa. Turnausisännyys varmistaa joukkueelle SM-lopputurnauspaikan. Lopputurnaukset pelataan kuitenkin joka tapauksessa A-ikäisissä kahdeksalla ja B-ikäisissä kahdellatoista joukkueella.

  1. KENTÄT

B-ikäisissä otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 32 kpl. Näistä 20 ottelua pelataan lauantaina. B-ikäisten SM-lopputurnaus pelataan vähintään kolmella kentällä. Kolmella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin 09:00-21:00. Sunnuntaina pelataan loput 12 ottelua noin klo 09:00-17:00 siten, että kultaottelun aikana ei pelata muita otteluita. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1h 15min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 14 x 7m (pituus x leveys x korkeus). Turnaus voidaan pelata myös neljällä kentällä. Tällöin turnaukseen tarvittava aika on luonnollisesti pienempi. Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.

A-ikäisissä otteluita pelataan kahden päivän aikana yhteensä 20 kpl. Näistä 12 ottelua pelataan lauantaina ja loput 8 sunnuntaina. A-ikäisten turnaus pelataan vähintään kahdella kentällä. Kahdella kentällä pelattaessa kenttätarve lämmittelyjen kanssa on lauantaina noin klo 09:00-19:00 ja sunnuntaina noin klo 9:00-16:00. Ottelut tulee rytmittää alkamaan vähintään 1h 15min välein, jotta turnauksen aikataulu pitää. Jokaiselle joukkueelle on järjestettävä sääntöjen mukainen 30min lämmittely kentällä ennen päivän ensimmäistä ottelua. Kaikkien kenttien minimikoko on 24 x 14 x 7m (pituus x leveys x korkeus). Loppuottelussa on oltava vähintään 150 istumapaikkaa.

Turnauspaikasta on hyvä tehdä alustava varaus etukäteen hakuprosessin yhteydessä, jotta saliongelmilta vältytään siinä vaiheessa, kun turnaus tulee järjestettäväksi. Muita huomioon otettavia asioita:

  • Joukkueiden nimikyltit näkyviin aina otteluiden ajaksi sekä avajaismarssissa
  • Pistetaulut
  • Tuomaritelineet
  • Kirjureiden sijainti
  • Ensiavun sijainti / päivystys
  1. OTTELUOHJELMAT JA TULOSPALVELU

Otteluohjelmat tehdään liiton toimesta ja tulospalvelu hoidetaan liiton toimittamalla palvelulla (Torneopal). Tulokset päivitetään järjestäjän toimesta turnaukseen luotuun tulospalveluun heti kunkin ottelun jälkeen. Turnauksen edetessä ko. tulospalvelusta tulee tulostaa tulokset ja sarjatilanteet turnauspaikan näkyvälle paikalle joukkueiden käyttöön tai päivittyvälle isolle näytölle.

  1. TUOMARIT

Järjestäjä vastaa turnauksen tuomarien hankinnasta yhdessä alueen tuomarinimeäjän kanssa. Järjestävä seura vastaa myös tuomareiden kustannuksista. Tuomarivaatimukset ovat sarjamääräyksissä mainitut:

  • A-ikäiset
    • Alkusarjan ottelut sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 1 kpl II-tason tuomari ja 2 kpl rajatuomareita
    • Välierät (sijat 1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2 kpl rajatuomareita
  • B-ikäiset
    • Alkusarjan ottelut, neljännes- ja puolivälierät sekä sunnuntain ottelut sijoista 5-8 sekä 9-12 1 kpl III-tason tuomari ja 2 kpl rajatuomareita
    • Välierät (sijat 1-4) ja mitaliottelut päätuomari II-taso, verkkotuomari III-taso ja 2 kpl rajatuomareita
  1. TILASTOINTI

Tilastointi tehdään käsin sitä varten luodulla pohjalla. Tilastointi on yksinkertaista plus/miinus tilastointia eli jokaisesta pallorallista tilastoidaan vain viimeinen pallo. Turnauksen ottelut tilastoidaan pelaavien joukkueiden toimesta.  Pelaavat joukkueet hoitavat omat tilastonsa lähettämisen jokaisen ottelun jälkeen. Tilastot ovat nähtävissä livenä Junnulentis sivuilla ja/tai järjestävän seuran sivuilla.

  1. KISASIVUT

Kisasivut tehdään Junnulentis -sivuille (perustyö tehdään liiton toimesta) mihin jutut yms. toimitetaan julkaistavaksi.  Turnauksen järjestävä seura on hyvin näkyvissä sivuilla. Seura voi luonnollisesti pitää yllä myös omaa rinnakkaista sivustoa niin halutessaan. Joukkue-esittelyt joukkuekuvan kanssa jokainen joukkue toimittaa erikseen Junnulentikseen. Järjestävä seura voi halutessaan tulostaa oman turnausohjelman tai -lehden.

  1. VALOKUVAUS JA VIDEOINTI

Järjestävän seuran tulee järjestää valokuvaus turnauksen ajaksi. Valokuvat julkaistaan osoitteessa junnulentiskuvat.wordpress.com ja yhden päivän kuvat toimitetaan yhdellä sähköpostilla. Livekuvaa tulee lähettää koko turnauksen ajan vähintään yhdeltä kentältä esim. Bambuserin, UStreamin tai YouTuben kautta ja etenkin pronssi- ja kultaottelut. Mitaliottelut tulee myös videoida järjestäjän toimesta yhdellä videokameralla kentän päädystä myöhempää julkaisua varten. Ohjeet valokuvien lähettämisestä toimitetaan erikseen.

  1. PALKINNOT

Kummankin sarjan kolme parasta joukkuetta palkitaan liiton SM-mitalilla (15 kpl/joukkue). Lisäksi lentopalloliitto palkitsee All Stars pelaajat (A- ja B-ikäisissä 7 kpl, C-ikäisissä 6kpl).

  1. TEKNINEN PALAVERI

Tekninen palaveri järjestetään vähintään 90 min ennen turnauksen alkua. Palaveria johtaa turnausvastaava yhdessä turnauksen valvojan kanssa. Liitto nimeää kuhunkin lopputurnaukseen turnausvalvojan. Palaverissa käydään läpi turnauksen ohjelma ja mahdolliset muutokset teknisen palaverin lomakkeen mukaan. Palaverissa nimetään myös turnauksen jury, tarkastetaan pelaajalisenssit ja suoritetaan vierasjoukkueiden kanssa matkakulujen tasaus. Turnausvastaava toimii myös otteluiden tuomareiden tukena.

  1. RUOKAILU

Järjestävän seuran tulee joko järjestää ruokailu pelipaikan läheisyyteen tai sopia turnauksen ruokailu ulkopuolisen tahon kanssa. Tästä tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.

  1. MAJOITUS

Järjestävän seuran tulee neuvotella paikallisten majoituspaikkojen kanssa mahdollisista ryhmä- ja tapahtuma-alennuksista. Majoitusvaihtoehdoista tulee informoida joukkueita hyvissä ajoin ennen turnausta.

  1. YLEISILME

Pelipaikan ulkopuolelle lippu salkoon. Salin sisälle banderolleja sekä järjestävän seuran omaa somistusmateriaalia. Kuuluttaja, joka hoitaa otteluiden kuulutukset sekä otteluiden välisen musiikin soittamisen.

  1. TIEDOTUS

Tiedottaminen on tärkeässä roolissa turnauksen onnistumiseksi. Tiedottamiseen kuuluu:

  • Tiedote paikalliselle lehdistölle
  • Hyvät ja näyttävät opasteet pelipaikoille
  • Tulospalvelu turnauksen ajaksi yleisölle, tiedotusvälineille sekä joukkueille
  • Lopputurnausten osalta tulee avata omat verkkosivut Junnulentis sivujen yhteyteen ja seuran omille sivuille
  • Järjestäjä päivittää sivuja tulospalvelun osalta reaaliaikaisesti
  • Valokuvaus ja videointi
  1. AVAJAISET

Osallistuvia joukkueita tulee informoida avajaisten järjestelyistä ennen tapahtumaa.

  • Avajaismarssi
  • Lippujen käyttö, Suomen lippu
  • Puheet; isäntäseuran edustaja, kunnan/kaupunginedustajat, liiton edustajat
  1. PÄÄTTÄJÄISET

Järjestelyt avajaisten tapaan:

  • Palkintojen jako
  • Parhaiden pelaajien palkitseminen
  • Muut muistamiset
  • Päätöspuheet; isäntäseura, kunnan/kaupungin edustajat, liiton edustajat
  1. JÄRJESTELYORGANISAATIO

Toimivan lopputurnauksen saamiseksi seurassa tulee miettiä turnauksen eri osa-alueista vastaavat/huolehtivat ihmiset. Hakemuksessa tulee olla mukana alustavat henkilöt seuraaviin tehtäviin:

  • Turnausvastaava
  • Tiedottaminen, nettisivut
  • Ruokailu
  • Majoitus
  • Kentät, saliolosuhteet
  • Kuuluttaminen, musiikki
  • Tuomarit, kirjurit
  • Tulospalvelu
  • Buffetti
  • Ensiapu
  1. ALUSTAVA AIKATAULU

12 joukkueelle

 

Kategoriat: 2017-2018, A-pojat, A-pojat SM-finaalit, A-tytöt, A-tytöt SM-finaalit, B-pojat, B-pojat SM-finaalit, B-tytöt, B-tytöt SM-finaalit, SM-finaalit

Tilaa

Uusimmat jutut RSS:llä