Minisäännöt 2022-2023

MINISÄÄNNÖT 2022-2023

HUOM! F-sääntöjä on päivitetty 11.8.2022 sekä F-supersarjan kentän koko lisätty 11.11.2022.

15.8.2022 tarkennus pelaajavaihtoihin (kohdat 3.1 ja 3.2).

1.9.2022 lisäys F-supersarjan koppihelpotukseen ja F-tiikerisäännön kopin jälkeiseen suoritukseen

Nuorten sarjamääräykset

Sisällysluettelo

  1. Pelin tarkoitus
  2. Pelikenttä ja välineet
  3. Pelin kulku
  4. Edustusoikeus
  5. Sääntöhelpotukset E-nuorten Tiikerisarjaan
  6. Pelisäännöt
  7. F-ikäisten säännöt
  8. Huomioitavia kohtia nuorten sarjamääräyksistä

Mini-ikäisten säännöt täydentävät Nuorten sarjamääräyksiä. Mini-ikäisillä tarkoitetaan D-, E- ja F-ikäisiä (katso ikäkaudet). F-ikäiset pelaavat toimintapäivillä.

1. PELIN TARKOITUS

Lentopallo on joukkuepeli, jota pelaa kaksi joukkuetta verkon kahtia jakamalla pelikentällä. Peliajatus on, että kumpikin joukkue lyö pallon sääntöjen mukaisesti verkon yli yrittäen saada sen koskettamaan vastustajan kenttää sekä estää palloa koskettamasta omaa kenttää.

2. PELIKENTTÄ JA VÄLINEET

2.1 Pelikenttä D- ja E-ikäisten sekä F-supersarjan pelikentän pituus on 13,4 m ja leveys 6,1 m (sulkapallokenttä nelinpelirajoin). Iskurajan etäisyys on 2 – 2,2 m keskilinjasta. Pelikenttää rajoittavat 5 cm:n levyiset rajat. Myös keski- ja iskurajat ovat 5 cm:n levyiset.

Kuva 1.  Pelikentän mitat D- (3vs3/4vs4) ja E- (3vs3) ikäisillä ja F-supersarjassa

Verkon korkeus

D-pojat ja tytöt (jos pelataan 6vs6- peliä) 200 cm
D-pojat ja tytöt (3vs3/4vs4) 200 cm
E-pojat ja tytöt 180 cm
F-pojat ja tytöt 165 cm

Pelipallo

Ottelun erotuomari valitsee pelipallon sääntöjen mukaisista virallisista pelipalloista.
Mini-ikäisten virallisena pelipallona käytetään alla mainittuja kokoa 4 olevia pelipalloja (ympärysmitta 62..64 cm, paino 240..260 g, paine 0,300..0,325 kg/cm2):
MIKASA V400W
MIKASA MVA-400
MIKASA MVP-209
(listaa voidaan täydentää ”reaaliajassa”)

Palaa sisällysluetteloon

3. PELIN KULKU

3.1 D-nuoret
Joukkueet voivat olla tyttö-, poika- tai sekajoukkueita. Mikäli sekajoukkueille ei ole omaa sarjaa, pelaavat sekajoukkueet aina poikien sarjassa (sekajoukkueessa tulee kentällä olla koko ajan sekä tyttö- että poikapelaajan).

Alueet voivat päättää sen, pelataanko sarjoja 3vs3- vai 4vs4-kokoonpanoilla.

3vs3

Kentällä on kerrallaan kolme pelaajaa. Kiertovaihto suoritetaan siten, että II paikan pelaaja poistuu kentältä, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle (aloitussyöttämään), IV paikan pelaaja siirtyy III paikalle (katso kuva alla). Pelaaja numero 4 tulee vaihdosta IV paikalle. Seuraavan aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kiertovaihto kuten edellä ja pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle seuraavaksi pelaaja numero 6 jne. Mikäli joukkueeseen kuuluu pelaajia 4 tai enemmän, tulee joukkueen käyttää kiertovaihtoa. Kiertovaihdolla tarkoitetaan pelaajien säännöllistä kiertämistä myös kentän ulkopuolisten pelaajien osalta.

Mikäli joukkueeseen kuuluu vähintään 5 pelaajaa, tulee joukkueen valmentajan ilmoittaa ennen jokaisen erän alkua käyttääkö joukkue 4 vai useamman pelaajan kiertovaihtoa. Joukkueelle sallitaan 4 pelaajavaihtoa / erä. Saman pelaajan saa vaihtaa vain kerran kentälle ja sieltä pois. Kiertovaihdossa kentän ulkopuolella olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa kentälle. Käytännössä kolmella pelaaminen on siis mahdollista vain, jos joukkueella ei ole turnauksessa mukana kuin kolme pelaajaa. Saman pelaajan saa vaihtaa vain kerran kentälle ja sieltä pois. Tarkennus: vaihtopelaajia voi siis olla kahta erilaista, kiertovaihtopelaajat (= kentällä ja kiertovaihdossa olevat pelaajat), jotka kiertävät vuorollaan kentälle, ja vaihtopelaajat, jotka eivät ole kiertovaihdossa mukana. Vain vaihtopelaajan voi vaihtaa kiertovaihdossa olevaan, ja sen jälkeen nuo samat pelaajat keskenään takaisin, muita vaihtoja ei heidän kohdallaan samassa erässä enää sallita. Kiertovaihdossa ja kentällä olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa muuhun kuin vaihtopelaajaan. Vaihtopelaajan vaihtaminen kiertovaihdossa olevaan ja näiden keskinäinen vaihto takaisin lasketaan kahdeksi vaihdoksi. Vaihtoa takaisin ei ole pakko erän aikana tehdä.

Joukkue tarkoittaa kaikkia turnauksessa mukana olevia pelaajia. Valmentaja/joukkueenjohtaja toimittaa joukkueen nimilistan turnausjärjestäjälle teknisessä palaverissa. Jokaisen nimetyn pelaajan tulee saada turnauksessa peliaikaa.

Loukkaantumis- tai sairastapauksissa joukkue voi pelata poikkeuksellisesti yhden pelaajan vajauksella turnauksen loppuun. Turnaus kuitenkin pitää aloittaa vähintään täydellä pelaajamäärällä.

Käytössä on jo aiemmilla kausilla ollut aloitussyöttösääntö (myös 6 vs 6 -peleissä), systeemi on tuttu myös tenniksen tie break – peleistä:

    • Peliä ennen arvotaan ensimmäisen erän ensimmäisen pallon aloittava joukkue
    • Ensimmäiseksi aloittavasta joukkueesta (Joukkue A) 1- paikalla oleva pelaaja aloitus syöttää ensimmäisen pisteen.
    • Yhden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy toiselle joukkueelle (Joukkue B) riippumatta siitä kumpi voitti pisteen. Joukkue B tekee kiertovaihdon heti ensimmäisen pelatun pisteen jälkeen. Joukkueen B sama pelaaja aloitus syöttää toisen ja kolmannen pisteen (riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteet).
    • Kolmannen pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy taas Joukkueelle A, joka tekee kiertovaihdon ennen neljännen pisteen aloittamista. Joukkueen A sama pelaaja aloitus syöttää kaksi seuraavaa pistettä (riippumatta kumpi joukkue voittaa pisteet)
    • Samalla tavalla erän loppuun, eli aina kahden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro vaihtuu toiselle joukkueelle, joka tekee kiertovaihdon ennen syöttövuoronsa aloittamista.

Toisen erän aloitussyötöt aloittaa Joukkue B ja kolmanteen erään arvotaan aloittava joukkue. Kolmannessa erässä aloitussyöttösääntö toimii samoin kuin kahdessa ensimmäisessä erässä.

Kuva 2.  D-ikäisten (3vs3) kiertovaihto ja pelaajien sijoittuminen kentällä

Palaa sisällysluetteloon 

4vs4

Joukkueet voivat olla tyttö-, poika- tai sekajoukkueita. Mikäli sekajoukkueille ei ole omaa sarjaa, pelaavat sekajoukkueet aina poikien sarjassa (sekajoukkueessa tulee kentällä olla koko ajan sekä tyttö- että poikapelaajan).
Joukkueeseen kuuluu vähintään 4 pelaajaa. Kentällä on kerrallaan neljä pelaajaa. Pelipaikoilla II, III ja IV olevat pelaajat ovat etupelaajia ja voivat suorittaa hyökkäyslyönnin verkon yläpuolelta verkolla. Pelipaikalla I oleva pelaaja on takapelaaja ja hän ei voi hyökätä etukentältä verkkopinnan yläpuolelta. Aloitusvuoron siirtyessä omalle joukkueelle suoritetaan kiertovaihto siten, että I paikan pelaaja poistuu kentältä, II paikan pelaaja siirtyy I paikalle, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle ja IV paikan pelaaja III paikalle. Pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle. Seuraavan kerran, kun syöttövuoro siirtyy omalle joukkueelle, suoritetaan kiertovaihto kuten edellä ja pelaaja numero 6 tulee vaihdosta IV paikalle seuraavaksi pelaaja numero 7 jne. Mikäli joukkueeseen kuuluu pelaajia 5 tai enemmän, tulee joukkueen käyttää kiertovaihtoa. Kiertovaihdolla tarkoitetaan pelaajien säännöllistä kiertämistä myös kentän ulkopuolisten pelaajien osalta. Mikäli joukkueeseen kuuluu vähintään 6 pelaajaa, tulee joukkueen valmentajan ilmoittaa ennen jokaisen erän alkua käyttääkö joukkue 5 vai useamman pelaajan kiertovaihtoa. Joukkueelle sallitaan 4 pelaajavaihtoa / erä. Saman pelaajan saa vaihtaa vain kerran kentälle ja sieltä pois. Tarkennus: vaihtopelaajia voi siis olla kahta erilaista, kiertovaihtopelaajat (= kentällä ja kiertovaihdossa olevat pelaajat), jotka kiertävät vuorollaan kentälle, ja vaihtopelaajat, jotka eivät ole kiertovaihdossa mukana. Vain vaihtopelaajan voi vaihtaa kiertovaihdossa olevaan, ja sen jälkeen nuo samat pelaajat keskenään takaisin, muita vaihtoja ei heidän kohdallaan samassa erässä enää sallita. Kiertovaihdossa ja kentällä olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa muuhun kuin vaihtopelaajaan. Vaihtopelaajan vaihtaminen kiertovaihdossa olevaan ja näiden keskinäinen vaihto takaisin lasketaan kahdeksi vaihdoksi.

Kiertovaihdossa kentän ulkopuolella olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa kentälle. Käytännössä neljällä pelaaminen on siis mahdollista vain, jos joukkueella ei ole turnauksessa mukana kuin neljä pelaajaa. Joukkue tarkoittaa kaikkia turnauksessa mukana olevia pelaajia. Valmentaja/joukkueenjohtaja toimittaa joukkueen nimilistan turnausjärjestäjälle teknisessä palaverissa. Jokaisen nimetyn pelaajan tulee saada turnauksessa peliaikaa. Loukkaantumis- tai sairastapauksissa joukkue voi pelata poikkeuksellisesti yhden pelaajan vajauksella turnauksen loppuun. Turnaus kuitenkin pitää aloittaa vähintään täydellä pelaajamäärällä. Käytössä on jo aiemmilla kausilla ollut aloitussyöttösääntö (myös 6 vs 6 -peleissä), systeemi on tuttu myös tenniksen tie break – peleistä:

  • Peliä ennen arvotaan ensimmäisen erän ensimmäisen pallon aloittava joukkue
  • Ensimmäiseksi aloittavasta joukkueesta (Joukkue A) 1- paikalla oleva pelaaja aloitus syöttää ensimmäisen pisteen.
  • Yhden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy toiselle joukkueelle (Joukkue B) riippumatta siitä kumpi voitti pisteen. Joukkue B tekee kiertovaihdon heti ensimmäisen pelatun pisteen jälkeen. Joukkueen B sama pelaaja aloitus syöttää toisen ja kolmannen pisteen (riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteet).
  • Kolmannen pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy taas Joukkueelle A, joka tekee kiertovaihdon ennen neljännen pisteen aloittamista. Joukkueen A sama pelaaja aloitus syöttää kaksi seuraavaa pistettä (riippumatta kumpi joukkue voittaa pisteet)
    • Samalla tavalla erän loppuun, eli aina kahden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro vaihtuu toiselle joukkueelle, joka tekee kiertovaihdon ennen syöttövuoronsa aloittamista.

Toisen erän aloitussyötöt aloittaa Joukkue B ja kolmanteen erään arvotaan aloittava joukkue. Kolmannessa erässä aloitussyöttösääntö toimii samoin kuin kahdessa ensimmäisessä erässä.

D-kierto

Kuva 2.  D-ikäisten (4vs4) kiertovaihto ja pelaajien sijoittuminen kentällä 

Palaa sisällysluetteloon

3.2 E- nuoret

Joukkueet voivat olla tyttö-, poika- tai sekajoukkueita. Mikäli sekajoukkueille ei ole omaa sarjaa, pelaavat sekajoukkueet aina poikien sarjassa. (Sekajoukkueessa tulee kentällä olla koko ajan sekä tyttö- että poikapelaajan) Joukkueeseen kuuluu vähintään 3 pelaajaa. Kaikki pelaajat voivat hyökätä verkolta.

E-nuorissa toteutetaan aloitussyöttösääntöä, joka on tuttu tenniksen tie break – peleistä:

    • Peliä ennen arvotaan ensimmäisen erän ensimmäisen pallon aloittava joukkue
    • Ensimmäiseksi aloittavasta joukkueesta (Joukkue A) 2- paikalla oleva pelaaja aloitus syöttää ensimmäisen pisteen.
    • Yhden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy toiselle joukkueelle (Joukkue B) riippumatta siitä kumpi voitti pisteen. Joukkue B tekee kiertovaihdon heti ensimmäisen pelatun pisteen jälkeen. Joukkueen B sama pelaaja aloitus syöttää toisen ja kolmannen pisteen (riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteet).
    • Kolmannen pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy taas Joukkueelle A, joka tekee kiertovaihdon ennen neljännen pisteen aloittamista. Joukkueen A sama pelaaja aloitus syöttää kaksi seuraavaa pistettä (riippumatta kumpi joukkue voittaa pisteet)
    • Samalla tavalla erän loppuun, eli aina kahden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro vaihtuu toiselle joukkueelle, joka tekee kiertovaihdon ennen syöttövuoronsa aloittamista.
    • Toisen erän aloitussyötöt aloittaa Joukkue B ja kolmanteen erään arvotaan aloittava joukkue. Kolmannessa erässä aloitussyöttösääntö toimii samoin kuin kahdessa ensimmäisessä erässä.

Kentällä on kerrallaan kolme pelaajaa. Kiertovaihto suoritetaan siten, että II paikan pelaaja poistuu kentältä, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle (aloitussyöttämään), IV paikan pelaaja siirtyy III paikalle (katso kuva alla). Pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle. Seuraavan aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kiertovaihto kuten edellä ja pelaaja numero 6 tulee vaihdosta IV paikalle seuraavaksi pelaaja numero 7 jne. Mikäli joukkueeseen kuuluu pelaajia 4 tai enemmän, tulee joukkueen käyttää kiertovaihtoa. Kiertovaihdolla tarkoitetaan pelaajien säännöllistä kiertämistä myös kentän ulkopuolisten pelaajien osalta.

Mikäli joukkueeseen kuuluu vähintään 5 pelaajaa, tulee joukkueen valmentajan ilmoittaa ennen jokaisen erän alkua käyttääkö joukkue 4 vai useamman pelaajan kiertovaihtoa. Joukkueelle sallitaan 4 pelaajavaihtoa / erä. Saman pelaajan saa vaihtaa vain kerran kentälle ja sieltä pois. Kiertovaihdossa kentän ulkopuolella olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa kentälle. Käytännössä kolmella pelaaminen on siis mahdollista vain, jos joukkueella ei ole turnauksessa mukana kuin kolme pelaajaa. Tarkennus: vaihtopelaajia voi siis olla kahta erilaista, kiertovaihtopelaajat (= kentällä ja kiertovaihdossa olevat pelaajat), jotka kiertävät vuorollaan kentälle, ja vaihtopelaajat, jotka eivät ole kiertovaihdossa mukana. Vain vaihtopelaajan voi vaihtaa kiertovaihdossa olevaan, ja sen jälkeen nuo samat pelaajat keskenään takaisin, muita vaihtoja ei heidän kohdallaan samassa erässä enää sallita. Kiertovaihdossa ja kentällä olevaa pelaajaa ei voi vaihtaa muuhun kuin vaihtopelaajaan. Vaihtopelaajan vaihtaminen kiertovaihdossa olevaan ja näiden keskinäinen vaihto takaisin lasketaan kahdeksi vaihdoksi.

Joukkue tarkoittaa kaikkia turnauksessa mukana olevia pelaajia. Valmentaja/joukkueenjohtaja toimittaa joukkueen nimilistan turnausjärjestäjälle teknisessä palaverissa. Jokaisen nimetyn pelaajan tulee saada turnauksessa peliaikaa.

Loukkaantumis- tai sairastapauksissa joukkue voi pelata poikkeuksellisesti yhden pelaajan vajauksella turnauksen loppuun. Turnaus kuitenkin pitää aloittaa vähintään täydellä pelaajamäärällä.

Kuva 3.  E-ikäisten kiertovaihto ja pelaajien sijoittuminen kentällä 

Palaa sisällysluetteloon

3.3 Pistelasku

Ottelut pelataan kahden voittoerän peleinä 25 pisteeseen juoksevalla pistelaskulla. Erävoittojen ollessa tasan 1-1 pelataan kolmas erä 15 pisteeseen. Erävoittoon vaaditaan 2 pisteen ero ilman pistekattoa.

3.4 Aloitus ja aloituksen vastaanotto

D-nuoret

Aluemestaruussarjoissa (myös 6 vs 6 -sarjoissa) on käytössä vapaa aloitus, eli pelaajilla on mahdollisuus syöttää yläkauttasyötöllä. Luonnollisesti alakauttasyöttö sallitaan. Aluemestaruussarjoissa on käytössä pakollinen hihavastaanotto. Hihavastaanotto tarkoittaa kahden käden hihalyöntiä tai 1- tai 2-käden tiikeriä tai kierähdystä.

Aloitussyöttö tapahtuu koko kentän takarajan levyiseltä aloitusalueelta. Käsialoitus alakauttasyötössä on sallittu. D- junioreissa on käytössä tenniksen tie break – peleistä tuttu syöttösääntö, jonka tarkempi kuvaus löytyy kohdista 3.1.

E-nuoret

Aluemestaruussarjoissa on käytössä vapaa aloitus, eli pelaajilla on mahdollisuus syöttää yläkauttasyötöllä. Luonnollisesti alakauttasyöttö sallitaan. Aloituksen vastaanottona on pakollinen hihavastaanotto. Hihavastaanotto tarkoittaa kahden käden hihalyöntiä tai 1- tai 2-käden tiikeriä tai kierähdystä.

Alueet voivat halutessaan käyttää vapaata aloitusta myös E- tiikerisarjoissa.

Aloitussyöttö tapahtuu koko kentän takarajan levyiseltä aloitusalueelta. Käsialoitus on sallittu. E-junioreissa on käytössä tenniksen tie break – peleistä tuttu syöttösääntö, jonka tarkempi kuvaus löytyy kohdasta 3.2.

Palaa sisällysluetteloon

3.5. Sijoittuminen kentällä

D-nuoret

3vs3

Pelaajien II-, III- ja IV- paikalla tulee aloitussyötön hetkellä sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella (kuva 3). Pelaajien etäisyyttä verkosta ei ole määritelty, eli III paikan pelaajan ei tarvitse olla lähempänä verkkoa kuin II ja IV paikan pelaajien.

4vs4

Aloituksen tapahtuessa kummalta puolen verkkoa tahansa, täytyy I paikan pelaajan olla II paikan pelaajan takapuolella. I paikan pelaaja voi olla III ja IV paikan pelaajien etupuolella vastustajan aloittaessa (omalla syötöllä I paikan pelaaja on luonnollisesti takarajan takana). Tämä mahdollistaa esimerkiksi takapassarilla pelaamisen harjoittelun. Kaikkien etupelaajien, eli II paikan, III paikan ja IV paikan pelaajien tulee aloitussyötön hetkellä sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella (kuva 2). Etupelaajien etäisyyttä verkosta ei ole määritelty, eli III paikan pelaajan ei tarvitse olla lähempänä verkkoa kuin II ja IV paikan pelaajien.

E-nuoret

Pelaajien II-, III- ja IV- paikalla tulee aloitussyötön hetkellä sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella (kuva 3). Pelaajien etäisyyttä verkosta ei ole määritelty, eli III paikan pelaajan ei tarvitse olla lähempänä verkkoa kuin II ja IV paikan pelaajien.

3.6 Tuomitsemislinja

D-, E- ja F-nuorten sarjoissa keskirajan ylittäminen jalkaterällä on virhe, mutta vastapuolen kentän koskeminen millä tahansa muulla ruumiinosalla ei ole virhe, ellei se häiritse vastustajaa. Jalka saa siis olla viivan päällä, mutta ei yhtään viivan yli. Mihin tahansa verkon osaan koskeminen antennien välisellä alueella on virhe kaudella.

Palaa sisällysluetteloon

4. EDUSTUSOIKEUS

D-, E- ja F-nuorten edustusoikeus on siinä seurassa, jota pelaaja on edustanut kunkin sarjakauden ensimmäisessä ottelussa. D-, E- ja F-nuorille voidaan, noudattaen soveltuvin osin Liiton Kilpailusääntöjen 23 § vahvistettuja perusteita, myöntää seurasiirto kesken mestaruuskilpailujen kilpailusäännöissä määrätyistä määräajoista riippumatta.

5. SÄÄNTÖHELPOTUKSET E-NUORTEN TIIKERISARJAAN

5.1 Aloitusta ja hyökkäystä vastaanottavalle joukkueelle sallitaan yksi koppi joukkueen toisessa kosketuksessa. Kopin jälkeen jatkuu suoritus viivyttelemättä sormi- tai hihalyönnillä.
5.2 Kopin jälkeen saa pallon kanssa kääntyä, liikkuminen on kielletty
5.3 Kaatuminen suorituksen aikana on sallittu, mutta pallo ei saa osua maahan. Suorituksen tulee jatkua välittömästi ylösnousun jälkeen.
5.4 Pallo ei saa mennä verkon yli kopin jälkeisenä suorituksena
5.5 Aloitusraja on 4,5 metriä keskilinjasta.

6. PELISÄÄNNÖT

Kaikkien sarjoihin ilmoittautuneiden mini-joukkueiden tulee palauttaa joukkuekohtaiset Urheilun pelisäännöt 30.11.2018 mennessä Olympiakomitean urheilun pelisäännöt-sivustolla. Kevään sarjoihin ilmoittautuvien uusien joukkueiden tulee palauttaa pelisäännöt 28.2.2019 mennessä.

Palaa sisällysluetteloon

7. F-IKÄISTEN SÄÄNNÖT

F-junioreille on tarjolla kaksi sarjatasoa, joissa on toisistaan huomattavasti poikkeavat säännöt:
– Tiikeri-sarja: 2 vs 2 paripeli (aloittaville joukkueille)
– Super-sarja: 3 vs 3 peli (edellisellä kaudella pelanneille joukkueille)

F-IKÄISTEN TIIKERI-SARJAN SÄÄNNÖT: 2 vs 2 paripeli

7.1 Pelikenttä ja -välineet
Pelikentän pituus on 12 – 13,4 m ja leveys 4,5 m, eli puolet aikuisten lentopallokentän leveydestä. Samalla verkolla voidaan siis pelata kahta peliä. Aloitusrajan etäisyys on 3 m keskilinjasta. Pelikenttää rajoittavat 5 cm:n levyiset rajat. Takarajana toimii hyvin sulkapallokentän kaksinpeliraja (12 m). Verkon korkeus on 165 cm. Kentän takakulmiin voidaan laittaa kartiot helpottamaan vuoroaan odottavien pelaajien kentän hahmottamista.

Pelivälineenä on Mikasa SKV5 tai Mikasa VS 170W lentopallo

Kuva 4.  F-ikäisten kaksi pelikenttää samalla verkolla.

7.2 Peliajatus
Peli pelataan 2vs2. Peliajatuksena on saada pallo verkon yli vastustajan kenttään ja estää palloa putoamasta omaan kenttään. Jokaisesta voitetusta pallosta tulee piste. F-ikäisissä pelataan kaksi erää 15 pisteeseen (pistekatto) ilman kolmatta erää. Peli voi siis päättyä 1-1 ja erät 15-14.

7.3 Pallokosketukset
Joukkueen on aina pakko käyttää 2 – 3 kosketusta, joista 1. ja/tai 2. voi olla koppi. Koppi on pallon kiinniotto, josta suoritus jatkuu välittömästi joko heittona tai omasta heitosta suoritettuna sormi- tai hihalyöntinä pelikaverille. Mikäli pallo otetaan kopiksi aivan keskirajan tuntumassa, pelaaja voi ottaa yhden askeleen kentälle päin, ja jatkaa sen jälkeen suoritustansa. Hyökkäyslyönti on vapaa (myös iskulyönti on sallittu), kunhan se ei ole koppiavusteinen. Jos pelaaja laittaa koppiavusteisen sormi-, hiha- tai iskulyönnin toiselle puolelle verkkoa suoraan, niin vastapuoli saa tästä pisteen. Pelaajan verkkoon koskeminen antennien välisellä alueella on virhe. Pallo saa osua verkkoon. Torjunta on sallittu.

7.4 Aloitussyöttö ja kiertovaihto
Aloitussyöttö annetaan aloitusrajan takaa. Aloitusrajan etäisyys on 3 m keskilinjasta.
F-junioreiden Tiikeri-sarjassa toteutetaan aloitussyöttösääntöä, joka on tuttu tenniksen tie break – peleistä. Poikkeuksena muihin sarjoihin nähden F-ikäisten Tiikerisarjassa syöttövuoron ensimmäinen syöttö tulee aina suorittaa ala-aloituksena. Jos ensimmäinen syöttö epäonnistuu, saa pelaaja antaa toisen syötön kahden käden alakautta heittona, mutta vain siinä tapauksessa, että ensimmäinen syöttö epäonnistui. Jos ensimmäinen syöttö onnistui, myös toinen syöttö on tehtävä ala-aloituksena:

  • Peliä ennen arvotaan ensimmäisen erän ensimmäisen pallon aloittava joukkue
  • Ensimmäiseksi aloittavasta joukkueesta (Joukkue A) takana, tai oikeassa reunassa oleva pelaaja aloitus syöttää ensimmäisen pisteen.
  • Yhden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy toiselle joukkueelle (Joukkue B) riippumatta siitä kumpi voitti pisteen. Joukkue B tekee kiertovaihdon heti ensimmäisen pelatun pisteen jälkeen. Joukkueen B sama pelaaja aloitus syöttää toisen ja kolmannen pisteen (riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteet).
  • Kolmannen pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy taas Joukkueelle A, joka tekee kiertovaihdon ennen neljännen pisteen aloittamista. Joukkueen A sama pelaaja aloitus syöttää kaksi seuraavaa pistettä (riippumatta kumpi joukkue voittaa pisteet)
  • Samalla tavalla erän loppuun, eli aina kahden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro vaihtuu toiselle joukkueelle, joka tekee kiertovaihdon ennen syöttövuoronsa aloittamista.
  • Kiertovaihtovuorossa olevan joukkueen pidempään kentällä ollut pelaaja lähtee pois ja uusi pelaaja tulee tilalle (kuva 5). Syöttämään menee pelaaja, joka jäi kiertovaihdon jälkeen kentälle. Pelaajien kiertojärjestys säilyy samana koko erän ajan.
  • Toisen erän aloitussyötöt aloittaa Joukkue B.

7.5 Pelaajien määrä ja sijoittuminen kentällä
Pelaajista kaksi on yhtä aikaa kentällä ja loput odottavat vuoroaan jonossa kentän ulkopuolella. Pelaajat voivat sijoittua kentälle vapaasti joko rinnakkain tai peräkkäin. Joukkueeseen kuuluu vähintään kolme pelaajaa. Kuudella pelaajalla voi muodostaa kaksi joukkuetta.

Kuva 5. F-ikäisten kiertovaihto ja esimerkkejä pelaajien sijoittumisesta kentällä 2 vs 2 peleissä.

F-IKÄISTEN SUPER-SARJAN SÄÄNNÖT: 3 vs 3 peli

Joukkueet
Joukkueet voivat olla tyttö-, poika- tai sekajoukkueita. Joukkueeseen kuuluu vähintään 3 pelaajaa. Kaikki pelaajat voivat hyökätä verkolta.

Pelikenttä, -pallo ja verkon korkeus
Pelikentän pituus on 6,1 x 13,4 m, aloitusrajan etäisyys on 4,5 m keskilinjasta. Pelikenttää rajoittavat 5 cm:n levyiset rajat. Kentän takakulmiin voidaan laittaa kartiot helpottamaan vuoroaan odottavien pelaajien kentän hahmottamista.
Peliväline: Mikasa SKV 5 tai Mikasa VS 170W lentopallo
Verkon korkeus: 165 cm

Pelin kulku
F-junioreiden Super-sarjassa pelataan vain kaksi (2) erää 15 pisteeseen, joten peli voi päättyä 1-1, ja erä 15-14. -Sarjassa ei ratkaista sijoituksia.

Kentällä on kerrallaan kolme pelaajaa. Kiertovaihto suoritetaan siten, että II paikan pelaaja poistuu kentältä, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle (aloitussyöttämään), IV paikan pelaaja siirtyy III paikalle (katso kuva alla). Pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle. Seuraavan aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kiertovaihto kuten edellä ja pelaaja numero 6 tulee vaihdosta IV paikalle seuraavaksi pelaaja numero 7 jne. Mikäli joukkueeseen kuuluu pelaajia 4 tai enemmän, tulee joukkueen käyttää kiertovaihtoa. Kiertovaihdolla tarkoitetaan pelaajien säännöllistä kiertämistä myös kentän ulkopuolisten pelaajien osalta.

Joukkue tarkoittaa kaikkia turnauksessa mukana olevia pelaajia. Valmentaja/joukkueenjohtaja toimittaa joukkueen nimilistan turnausjärjestäjälle teknisessä palaverissa.

Loukkaantumis- tai sairastapauksissa joukkue voi pelata poikkeuksellisesti yhden pelaajan vajauksella turnauksen loppuun. Turnaus kuitenkin pitää aloittaa vähintään täydellä pelaajamäärällä.

Kuva 6. F-ikäisten kiertovaihto ja esimerkki pelaajien sijoittumisesta kentällä 3 vs 3 peleissä. (Pelaajien etäisyys verkosta on vapaa, mutta 2-paikan pelaajan tulee olla 1- ja 3- paikan pelaajien välissä sivuttaissuunnassa.

Pistelasku
F-ikäisissä pelataan kaksi erää 15 pisteeseen (pistekatto) ilman kolmatta erää. Peli voi siis päättyä 1-1 ja erät 15-14.

Aloitus ja aloituksen vastaanotto
F-junioreiden Super-sarjassa sallitaan ainoastaan alakauttasyöttö. Aloituksen vastaanottona on joko suora hihavastaanotto tai koppi. Hihavastaanotto tarkoittaa kahden käden hihalyöntiä tai 1- tai 2-käden tiikeriä tai kierähdystä.

Aloitusraja on 4,5 metriä keskilinjasta. Käsialoitus on sallittu.

F-junioreiden Super-sarjassa toteutetaan aloitussyöttösääntöä, joka on tuttu tenniksen tie break – peleistä:

  • Peliä ennen arvotaan ensimmäisen erän ensimmäisen pallon aloittava joukkue
  • Ensimmäiseksi aloittavasta joukkueesta (Joukkue A) 2- paikalla oleva pelaaja aloitus syöttää ensimmäisen pisteen.
  • Yhden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy toiselle joukkueelle (Joukkue B) riippumatta siitä kumpi voitti pisteen. Joukkue B tekee kiertovaihdon heti ensimmäisen pelatun pisteen jälkeen. Joukkueen B sama pelaaja aloitus syöttää toisen ja kolmannen pisteen (riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteet).
  • Kolmannen pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro siirtyy taas Joukkueelle A, joka tekee kiertovaihdon ennen neljännen pisteen aloittamista. Joukkueen A sama pelaaja aloitus syöttää kaksi seuraavaa pistettä (riippumatta kumpi joukkue voittaa pisteet)
  • Samalla tavalla erän loppuun, eli aina kahden pelatun pisteen jälkeen aloitussyöttövuoro vaihtuu toiselle joukkueelle, joka tekee kiertovaihdon ennen syöttövuoronsa aloittamista.
  • Toisen erän aloitussyötöt aloittaa Joukkue B.

Koppihelpotus
Aloitusta ja hyökkäystä vastaanottavalle joukkueelle sallitaan kaksi koppia joukkueen ensimmäisessä ja/tai toisessa kosketuksessa. Kopin jälkeen jatkuu suoritus viivyttelemättä sormi- tai hihalyönnillä. Kopin jälkeen saa pallon kanssa kääntyä, liikkuminen on kielletty. Kaatuminen suorituksen aikana on sallittu, mutta pallo ei saa osua maahan. Suorituksen tulee jatkua välittömästi ylösnousun jälkeen. Pallo ei saa mennä verkon yli kopin jälkeisenä suorituksena

Sijoittuminen kentällä
Pelaajien II-, III- ja IV- paikalla tulee aloitussyötön hetkellä sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella (kuva 3). Pelaajien etäisyyttä verkosta ei ole määritelty, eli III paikan pelaajan ei tarvitse olla lähempänä verkkoa kuin II ja IV paikan pelaajien.

3.6 Tuomitsemislinja
D-, E- ja F-nuorten sarjoissa keskirajan ylittäminen jalkaterällä on virhe, mutta vastapuolen kentän koskeminen millä tahansa muulla ruumiinosalla ei ole virhe, ellei se häiritse vastustajaa. Jalka saa siis olla viivan päällä, mutta ei yhtään viivan yli. Mihin tahansa verkon osaan koskeminen antennien välisellä alueella on virhe kaudella.

Palaa sisällysluetteloon

HUOMIOITAVIA KOHTIA NUORTEN SARJAMÄÄRÄYKSISTÄ

Nuorten sarjamääräysten kohta 7.3 Ottelujen ajankohdat
C…F-ikäisten turnauksia voi järjestää myös sunnuntaisin, mikäli kaikkien osallistujien matka turnauspaikalle on alle 200 km ja koko turnaus päättyy viimeistään klo 18.00.

Nuorten sarjamääräysten kohta 12.1 Edustusoikeus
D-, E- ja F-ikäluokkien edustusoikeus on siinä seurassa, jota pelaaja on edustanut kunkin sarjakauden ensimmäisessä ottelussa ks. minilentopallosäännöt. Pelaaja voi osallistua useampien ikäryhmien joukkueisiin. Sarjan järjestäjän ei tarvitse kuitenkaan tämän kaltaisten joukkueiden etujen antaa haitata sarjan järjestelyjä. Kilpailusääntöjen mukaisesti tytöt voivat osallistua poikien sarjoihin omien ikäluokkien ja muiden edustusoikeussääntöjen mukaisesti.

Nuorten sarjamääräysten kohta 12.2 Seuran sisäiset pelaajasiirrot
Seura, jolla pelaa samassa ikäluokassa kaksi tai useampia joukkueita, voi vaihtaa mini-ikäisissä koko kauden ajan jokaisesta joukkueesta kaksi pelaajaa jokaisen turnauksen jälkeen (pelaaja ei voi pelata kahdessa joukkueessa saman sarjakierroksen turnauksessa, vaikka ne pelattaisiin eri päivinä). Tämä tarkoittaa sitä, että joukkueessa voi pelata korkeintaan kaksi uutta pelaajaa ja joukkueesta voi siirtyä muihin joukkueisiin korkeintaan kaksi pelaajaa seuraavan kierroksen turnaukseen.

Nuorten sarjamääräysten kohta 13.1 Yli-ikäiset pelaajat
Yli-ikäisten käyttö on tarkoitettu auttamaan pieniä joukkueita saamaan sarjaan joukkue aikaiseksi. Torneopalin pelaajaluettelossa tulee olla merkintä yli-ikäisistä pelaajista ja turnausten teknisissä palavereissa joukkueen tulee ilmoittaa käyttävänsä yli-ikäispelaajia. Joukkue voi ottaa yli-ikäisen mukaan joukkueeseen myös kesken sarjakauden. Yli-ikäispelaaja ei voi olla kaksoisedustusjuniori. Yli-ikäispelaaja ei voi pelata missään muussa nuorten joukkueessa. Yli-ikäistä käyttävä/käyttänyt joukkue ei voi pelata A-C-pooleissa, viimeisen poolivaiheen niissä pooleissa, joista joukkueet pääsevät SM-välieriin, SM-välierissä eikä -finaaleissa.

Yli-ikäisten pelaajien määrä on eräkohtainen kaikissa ikäluokissa, eli joukkueella voi olla turnauksessa mukana useitakin yli-ikäispelaajia, ja otteluun saa nimetä kaikki yli-ikäiset pelaajat, mutta yhdessä erässä voi peliin osallistua ainoastaan vain sen verran yli-ikäisiä mitä sarjamääräysten kohta 13.2. kertoo.

Nuorten sarjamääräysten kohta 13.2 Yli-ikäisten pelaajien määrä
E- ja D-ikäluokissa joukkueessa voi pelata yksi (1) yhden vuoden yli-ikäinen pelaaja kohdassa 13.1. kerrotuin poikkeuksin.

Nuorten sarjamääräysten kohta 16 Matkatasaukset
Tulospalvelu laskee matkat (yksi edestakainen matka/turnaus) suoraan seuran ilmoittaman kotihallin ja Turnausjärjestäjän kotihallin väliltä ja kulut tasataan matkustavien joukkueiden kesken. Tasaukset lasketaan matkustavan seuran ilmoittaman kotihallin pelipaikan osoitteeseen. Matkustavaksi joukkueeksi katsotaan kaikki muut joukkueet paitsi järjestävä joukkue. Yli 50 €:n seurakohtaiset matkatasaukset laskutetaan ja suoritetaan kauden päättyessä suoraan liiton kirjanpidon kautta sarjanhoitajan laatiman laskelman perusteella. Järjestävä joukkue vastaa ottelujärjestelyjen aiheuttamista kuluista. Kilometrikorvaus on 0,25 €/km. Keskiarvo = matkat yhteensä jaettuna matkustavien joukkueiden lukumäärällä. Aluejaostot voivat järjestämiensä sarjojen osalta halutessaan myös soveltaa käytäntöä, jossa matkustaviksi joukkueiksi katsotaan vain järjestävän paikkakunnan ulkopuolelta tulevat joukkueet. Tästä aluejaostojen tulee tiedottaa seuroja omilla nettisivuillaan ja omissa sarjamääräyksissä.

Palaa sisällysluetteloon

Avainsanat:

Kategoriat: 2022-2023, D-pojat, D-tytöt, E-pojat, E-tytöt, F-pojat, F-tytöt, Mini-ikäiset, Minisäännöt, Sarjamääräykset, Säännöt, turnauskutsu, yli ikäiset

Tilaa

Uusimmat jutut RSS:llä